tisdag 30 december 2014

Min lilla stjärna

Tippex är så otroligt smidig just nu. Han kan det som behövs i vardagen: inkallning, både kontakt och sova i alla miljöer (nå, i alla fall på bussen och centralstationen i Göteborg helgen innan jul), gå vettigt i koppel, på och av i lek, gå över vägen utan förvirrade stopp...

Det har känts som att han bara är där nu ett tag. Vi har fått en trygg relation, han har lärt sig min vardagsrutin, och han bara flyter med. Därför känns det som att det är dags för lite träning!

Som jag sagt tusen gånger redan så är det omvänt lockande, självbehärskning och stadga som står högst på listan. Därefter vill jag få honom att jobba bort från mig - har gett mig på framförgående och rutan med Ior nu och det är verkligen jättesvårt när jag bara jobbat för att han ska gå och glo på mig i lydnaden.

Sen måste vi såklart utställningsträna inför rasspecialen i februari ;) två timmar om dagen! Minst!

Nä, men att inte sätta sig ner automatiskt kan vara bra att lära sig även för lydnaden.

För stunden blir han i alla fall helt slut av alla dofter i snön. Men den töar bort, verkar det som, och då kanske det kan bli lite små bäbisspår åt honom så småningom. I julas fick han gå med kopplad medan Ior spårade, och han verkade i alla fall inse lite vad det handlade om - nosade i backen och höll sig i spåret. Om det var Iors eller mina han följde vet jag inte, men eftersom det påstås att hundar har theory of mind så lär han förr eller senare koppla att Ior inte följer sina egna, tänker jag. Han ska såklart få helt egna små spår också, men tror det blir ett bra komplement!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar