tisdag 4 november 2014

Den där eviga apporten

Eller, snarare Ior eviga tuggande. Han kan ha fattat något idag, dock! Han kastade med huvudet och höll fast bettet, istället för att rulla runt med apporten samtidigt. Han fick bara chansen till 1½ sån innan jag klickade och belönade, började han tugga så snodde jag den. Kan jag ha fått bättre teknik? Eller var skillnaden att jag tränade med skinka som belöning? Eller så har mitt tålamod och öga för detaljer förbättrats av att jag skaffat valp som 1) är mycket mindre och 2) har en annan stil och kräver annan kompetens av mig för att jag ska kunna läsa av honom. Då blir det väldigt enkelt att jobba med min trygga, bekanta Ior <3

Han slänger den inte på marken i alla fall, utan sitter där och tuggar i 10 sekunder om det är så. Jag tänker fortsätta köra korta pass hemma i några dagar, superkampanja apporten helt enkelt, och sen börja jobba in det i utomhuspassen. Först som separata pass, och sen i kedjor. Framför allt kedja apport - hopp, eftersom hoppet är så himla roligt så kan det fungera som en lite tidigare belöning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar