söndag 26 oktober 2014

Sök - nu jobbar vi fram skallet!

Ja, men eftersom det nu kräver en del av både hund och förare att få till en bra skallmarkering, så är det såklart det jag ger mig in på. Egentligen hade jag tänkt köra på rulle, men träningssällskapet är såld på skall och jag var inte så svårövertalad.

Först körde vi ett par halvkluriga sökskick. Ior fick cirkla och vinda in på ett par tillfällen, men var väldigt målinriktad - analyserade vinden och gick på djupet utan att tveka.

Efter det gick vi på markeringsträningen, där jag har grundat med att shejpa fram ett bra skall hemma. Först testade vi om figgen kunde få Ior att ljuda, och det funkade. Sen fick Ior se figgen kuta iväg och "gömma" sig på nivån stå bakom ett träd 5-10 minuter bort, dvs rejäl synretning, och sen väntade han ut att det kom ett skall. Innan har vi byggt förväntan eftersom belöningen fortfarande är kamp hos figge varje gång.

Ior fattade snabbt vad det gick ut på! Ingen stabil kvalitet på skallen än, men den kan ju jag jobba på hemma också. Han har vettig frekvens (fick ur sig 2-3 i rad på neutral figge mot slutet), och jag råkar veta att han inte har svårt för att stå och glappa käft rätt länge om han tycker att det är befogat. Hans skall är alltid medvetna, det tror jag är en fördel!

Så nu har jag en väldigt trött och nöjd dalmatiner. Det var faktiskt ett tag sen <3 Blev ju både fys och nosjobb i söket, och jobba med skallen i markeringsträningen. Ikväll får han en välförtjänt massage! Han bar ju dessutom vatten, sitt täcke och arbetstecken i klövjan dit och hem. Det blev med andra ord både styrka och spurter i samma pass, kanske inte det optimala ur utvecklingssynpunkt men i min erfarenhet är det okej att ha såna dagar så länge som det blir ordentlig återhämtning efteråt.

Nu är ju både jag och personen som vi tränar med helt gröna på sök. Dessutom har ingen av oss bil, så det är inte optimala förhållanden. Samtidigt är det väldigt kul att sitta och googla och läsa, diskutera hur vi ska göra för att lära in något moment, och sen testa sig fram!

Jag tänker att när markeringen sitter, då kan det vara dags att försöka utvidga träningskretsen lite för att kunna köra med flera figgar, plus då kul och lärorikt att se fler hundar jobba. Men innan dess behöver jag få upp uthålligheten själv också, det är hårt jobb att figga ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar