torsdag 30 oktober 2014

Skvallervalp

Det där med skvallerträning är inte så himla svårt, om hunden inte upptäckt livets all roliga alternativ! Som Tippex - han har lärt sig att stanna upp när han ser ett möte för att få godis. Flera gånger idag har han också kommit springande till mig självmant, efter någon sekunds tankeverksamhet. Coolaste valpen nånsin!

Däremot har han redan ett starkt intresse för att jaga fåglar. Där arbetar jag parallellt med att belöna när han stannar och tittar, och det bara i de fall som jag är säker på att han tar belöning, och med baklängeskedjning på inkallningen. Om han springer iväg så har han fått springa så långt han vill ibland, varefter jag kallat in honom; nu ökar jag svårigheten genom att kalla in allt tidigare, hittills 100% lyckat.

Dagens misslyckande stod jag för: har äntligen laddat kamerabatteriet, så tog med mitt klumpiga åbäke till kamera för att ta fina bilder i höstsolen. Startar, och självklart ligger minneskortet kvar hemma på bordet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar