fredag 17 oktober 2014

Planer, ack dessa planer

Kollar på appelltävlingar till våren. Har till och med lagt in några i min kalender, även om jag inte anmäler mig till något som är ett halvår bort så kan det vara bra att ha det där så jag inte råkar boka in något annat :P

Jag tänker att om jag skriver om det tillräckligt ofta, så kan jag inte med annat än att ta mig iväg och lägga några spår. Men eftersom jag blir så himla oinspirerad så kan det vara värt att lägga lite tid på en lista med olika grejer som jag vill göra i spårträningen:


  • Variera liggtider. MYCKET. Han har gått allt från helfärska till 3-4 timmar gamla spår, men långsiktigt vill jag köra åtminstone morgon - kväll som liggtid av både praktiska skäl och för att kunna utmana lite. 
  • Nån halvvettig föremålsmarkering, oavsett vad jag slängt ut i spåret.
  • Få honom att ta cirklar, återgångar m.m., förslagsvis genom korta övningsspår där föremålen ligger i dessa avstickare = roliga pinnstigar.
  • Underlagsövergångar. Han snurrar lätt bort sig om det dyker upp klippor, och asfalten har jag pajat hans sjävförtroende på.
  • Störningsträning, på andra människospår och vilt (gott om folk på dagarna och harar på kvällarna här!). 

Inte mycket av det där är relevant för appellen, men däremot känns det som roliga och utvecklande utmaningar! Och det är inte så lite häftigt med en säker spårhund, i mina ögon. Dessutom kan många av övningarna göras i närområdet, långa skogsspår måste jag åka en bit för att lägga men det andra är ju inte så svårt att greja. Om jag lägger spår över vägen här så är det fyra gräsrefuger med asfalt före och efter, bara det liksom! Finns även möjlighet att avsluta på grus. Cirklar och återgångar kräver inte så stort utrymme. Det blir alltså i den änden jag börjar, nu när jag har valp. Eller, jag kommer ju fortsätta med våra rena asfaltsspår på parkeringarna också, men det är redan enkelt att få gjort och sker med jämna mellanrum så det behöver egentligen inte in här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar