tisdag 9 september 2014

Platskursen

I söndags återvände vi till klubben för en heldagskurs i platsliggning. Start med att bara nöta, och sedan diverse störningar.

Jag fick med mig ett par bra grejer, som jag ska använda i fortsättningen:


  • Om han vänder bort och fokuserar på annat så backar jag. Eftersom han vill att jag ska återgå till honom och belöna, så får jag bättre kontakt och minskar risken att han ska resa sig pga andra intryck. Belönar med att gå mot honom också, vilket gradvis jobbas bort men
  • Avståndet ökas före tiden. jag får mixa lite, annars genomskådar tiden direkt och jag får ett helvete med att öka tiden, men fokus på avstånd först.
  • Att jag uppmärksammar en ev. störande person är mycket svårare att hantera, än om samma person springer runt Ior och vrålar medan jag behåller kontakten med honom. Alltså - träna på att hälsa på andra människor, lägga plats medan andra planerar sin träning och delta i samtalet, och lite explicit störiga beteenden från medhjälpare ibland. 
Det sista ska jag göra även i andra moment, såklart. Det blir ett sätt att störningsträna på tävlingsnerver, och ge Ior redskap för att hantera om jag blir nervös. Förhoppningsvis kan det dämpa hans tröskel för när han tycker det är lämpligt att köra bort eventuella hot, också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar