torsdag 11 september 2014

En sån som inte är bra på köpstopp, och tidsfördriv

Jamen, Ior behöver ju skor för att tassarna ska hålla för drag. Inget konstigt med det. Sen går det ju att kolla på vilka selar som kommer passa TIppex är mogen för att börja dra, och hejsanhoppsanojdå slänga ner en ny till Ior. Lite annan modell, så den kan nog funka på staffe som 2 dm kortare och lika stor runt halsen... men vafan!?

Eftersom jag tycker Ior krabbar mycket mindre i bilselen (som fått agera dragsele när jag inte orkat packa med allt när jag åkt till mina kära föräldrar) så känns det i alla fall rimligt att testa en sele som inte går hela vägen bak till svansroten. Spinkis har ju lite kort kors, och därför en hög svans som verkar störas lite av den dära linan. Stretchar också bakdelen efter ansträngning, eftersom det är baksida lår som han tenderar att bli stel i - överallt annars är han alltid lika mjuk, så där går jag bara igenom lite snabbt under massagen för att hålla koll så inget händer.

En kortare sele känns också mycket smidigare eftersom den ger mer kontroll, och det är ju inga tomma spår vi kör på tyvärr. Nu är det egentligen inte ett problem eftersom röststyrningen funkar rätt bra på min prickiga odåga, men lite extra säkerhet skadar inte.

Så, den skickas som tidigast på måndag från Storbritannien. Bara att sysselsätta sig till dess med andra ord.

Nu är jag ju väldigt sugen på att jobba med mer självständiga hundsporter ett tag, så drag och spår är väl nästa kampanj... Körde hårda spår häromkvällen, Ior var lite osäker eftersom jag fått för mig att styra honom in i spårkärnan, men han tog naturpinnarna (5 cm bitar) utan tvekan. Pinnstigar på asfalt, grus och gräsmatta är spårplanen, drag blir kortare pass med ordentlig genomgång efteråt, inte över 15 km inklusive transport bredvid innan jag är nöjd med hans intensitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar