onsdag 27 augusti 2014

Plan för budföring och annat smått och gott

Diskuterad budföringen igår, angående det där med att Ior inte alls generaliserar kommandon från en person till andra (t.ex då fot). Fick den geniala idén att shejpa ingångar mot träd, lyktstolpar, stenar och andra (hyfsat) döda objekt. Att marsch då skulle betyda ingång hos den/det jag står vänd mot, snarare än spring till personen vi hälsade på förut.

Så, idag försökte jag lite snabbt. Fick två problem: 1) gräsmattor består av mumsigt gräs, dvs stor störningsgrad, och 2) vi har bara jobbat med shejping ansikte mot ansikte. Planen är att träna hemma på nr. 2, såpass att han får in i sin repertoir att röra sig bortåt. Att sedan sikta på objekt istället för att ignorera dem, givet en viss signal, borde inte vara så svårt när han väl begripit att vi kan jobba trots att han är bortvänd.

Vi tränade ingångar för inkallningen också, och den som var längst bak idag var nog inte ens halvvägs till hans gamla standardingång. Hurra! Har kollat på tekniken och Ior går in bredvid mig med huvudet, medan många hundar sticker upp huvudet framför föraren istället och backar/slänger sig på plats. Jag är mer är ganska säker på att en sån ingång skulle lösa våra problem, så även där tänker jag börja om... 

Jag avslutade med en platsliggning, och herregud vad bra det gick! Tror vi landade på 1:30-1:45 någonstans, med bara två tillfällen av beröm när han uppmärksammade störningar och inte riktigt visste vad han skulle göra. Kanon då att han vänder tillbaka uppmärksamheten till mig! Han välte ner rumpan ungefär halvvägs, men det skiter jag fullständigt i just nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar