fredag 1 augusti 2014

Dagens lydnadspass

Vi gick i vanlig ordning ner till byns lilla fotbollsplan och tränade i kanske 20 minuter. Eftersom planen ligger precis bredvid poolen så hade vi nästan publik, vilket jag som bekant behöver träna på.

Inledningsvis duttade vi lite med fritt följ, mest positionen i små förflyttningar. Får konstatera att han börjat stanna kvar om jag inte säger åt honom att följa med efter halterna - tvärtom ska det ju vara!

Sedan blev det platsliggning, enkel träning den här gången. Externbelöning rakt bakom, jag gick iväg max 5 meter och belönade med ganska täta mellanrum. Klev över, gick runt honom, och sen ut igen för att få stadga när jag kommer tillbaka. Funkade bra, tidigare har han rest sig när jag gått tillbaka men nu verkar vi vara på rätt spår igen. Han fick frisignal till kampleksaken när jag var tillbaka bredvid honom, men han fortfarande låg ner. Träna hela moment från börja till slut måste jag vara sparsam med, helt enkelt!

Sedan blev det ett par inkallningar, belönade och avslutade när han inte tjuvade. Ibland blir det sådana dagar.

Med ställande och läggande jobbade jag på signalkontroll, både genom att säga nonsensord och genom felsignal på när han gjorde fel. Jag tycker faktiskt att det är snällare att använda felsignal i just lydnaden, då blir Ior tryggare i att jag inte är butter på honom när jag tränar på lydnadshållningen och kniper käft. I rallylydnad får en bekräfta hunden och då är det ju inte nödvändigt på samma sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar