lördag 28 juni 2014

Iors träning: nu fokuserar vi lite

Jag har ju mest lattjat runt och provat allt som verkar spännande under mina första två år med Ior. Men nu börjar jag dels tröttna på att göra "allt" halvkasst, dels vet jag vad Ior tycker är kul, och dessutom vill jag som bekant satsa lite på tävling.

Det vi ska bli bra på är dels dragsport, och dels bruksspår. Helt enkelt för att det är två grenar som är belönande i sig för Ior, och därför fungerar inte bara som aktivering, utan även blir berikning eftersom han får utöva beteenden som är naturliga för honom.

Under sommaren ligger fokus i draget på att få upp Ior i galopp. Han väljer helst trav, så jag har senaste tiden börjat med galoppintervaller bredvid cykeln. Min förhoppning är att han ska galoppera 2-3 km framför cykeln utan hare, innan sommaren är slut.

Vad gäller spåret så ska Ior få gå MYCKET längre spår. Han har flera gånger fortsatt efter spårslutet och bebisat att han klarar dubbelt så långa spår utan problem.  Dessutom vill jag introducera föremål i spåret. Helst vill jag starta apellen i vår, men då behöver vi jobba rejält på lydnadsprovet, och då framförallt platsliggning. Som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar