fredag 13 juni 2014

Inte så mycket till vilodag (förlåt Ior!)

Skulle ta en vilodag igår, men det gick sådär. Jag hade spring i benen så det blev en promenad på en timme, men med flexikoppel och noll krav så tyckte ändå det var rätt schysst. Bara det att sen kommer ett erbjudande om att sällskapa på apportträning i vår gamla hemmaskog, och dessutom kunde vi få åka med i en bil dit... Sagt och gjort!

Ior fick ett ganska enkelt spår, i efterhand lite för enkelt, han slarvade och tappade bort sig. Är dock nöjd med hur självständigt han löste det när spåret korsade en stig som används ganska frekvent. Jag stod still och höll emot när han började kolla omgivningarna, då återgick han till att leta upp spåret och hittade det rätt snabbt. Jag tror också att han fick vittring på spårslutet och kände sg nöjd, för han började sväva ut mot kanterna och kolla efter annat på slutet. Samma sak där, jag höll in honom så han var tvungen att gå rätt.

Utöver detta försökte vi få herr Tröttvar att ta enkla linjetag. Harskiten på marken var tyvärr mer intressant än dummies, går säkert bättre när han är lite utvilad. Däremot körde vi en budföring med mottagare som Ior träffade för första gången samma dag, och han sprang som en klocka! Jag lade inga krav på att han skulle ta utgångsposition hos henne, eftersom han är sådär intresserad av andra människor. Tänk, att en pipleksak kan göra det så roligt! Jag blev nästan sugen på att börja med sök, men det är ju ännu mer bökigt och träningsgruppskrävande än spår (som jag iofs aldrig gör själv ändå). Hmm... Jag trodde ju inte att jag skulle bli såhär bruksintresserad.

Idag ska Ior i alla fall bara ligga på soffan, med rastningspauser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar