torsdag 12 juni 2014

En (halv) heldag med fys!

Jag har varit ganska försiktig efter cykelvurpan 1 juni. Lägg till hetsplugg, och därefter återhämtningsvila från hetsplugg, så hann både jag och Ior få lagom mycket överskottsenergi. 

Igår hade vi bokat in en badkväll med ett retrievergäng. Framåt tvåtiden var dock både jag och Ior övertaggade på något, så jag drog fram cykeln och så tog vi en tretimmars runda. Det var molnigt, men kvavt när vi startade, och det blev väl fem korta galoppsträckor med resten trav. Samtlig galopp på Iors initiativ, inget tvång i 20+ värme!

När vi kom till Hisingsparken fick Ior först svalka sig i Slätta damm, sen selade vi om för drag. Här började min viloperiod, jag trampade på lätt väel i uppförsbackarna men i övrigt motionerade jag bara rösten i peppning av min fantastiska travare till draghund. Han har börjat ta i fint i backarna!

Mellan Hisingsparken och Svartemossen är det en ganska rejäl sträcka, med mördande uppförsbackar, som är på asfaltsbelagd cykelväg. Här fick Ior trava bredvid utan att dra, medan min överskottenergi fick jobba. Fy satan vad det suger i benen! Då saknade jag min lätta racehybrid, men å andra sidan så innebär tyngre cykel mer träning. 

Ior fick självklart bada även i mossen, och efter det drog han utan att ens flåsa, fastän solen börjat titta fram. Badpauserna innebar för övrigt simma efter pinnar, så han fick inte någon fysvila direkt... 

När vi kom hem blev det en timmes paus, med en liten matportion för Ior och en större för mig - jag riskerar inte magomvridning. Sedan direkt till buss för att åka till sjön, och Ior var trööööött. Vattnet gjorde honom däremot piggare, och han simmade med mig ganska långt ut flera vändor! Sedan fick han sitta på land och värma sig medan jag simmade med de andra hundarna, mattarna tyckte det var himla fiffigt med en gammal tävlingssimmare som kunde motionera hundarna ordentligt :P Så här tog överkroppen helt slut, det blev kanske 300 meter spurtande med hundarna. Behöver helt klart börja simma igen! Ior har verkligen hittat simtekniken, så nu ska vi börja simma i sjöar. Dock kanske inte samma dag som dragträning, fortsättningsvis. 

Och idag ska vi bara sitta och slöa ute vid älven. Förhoppningsvis hittar jag en bra bok, så har jag något att göra medan Ior sover!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar