måndag 16 juni 2014

Bad igen, och alla möjliga planer

Igår fick Ior en promenad med klövjeväska, och sen åkte vi och badade en gång till. Idag tänker jag att det blir promenader, och möjligtvis lite lydnadsträning, men inget som är direkt fysiskt krävande. Han måste ju få vila upp sig mellan varven, trots hetsig matte ;)

Vad gäller planerna på hund nr 2 så svänger jag lite hur som helst. För tillfället är en arbetande retriever väldigt lockande - nej, jag vet att jag skulle ha en mindre hund - och dessutom känns det som att jag kanske kan lösa att ha valp - nej, jag vet att jag skulle ha färdig hund på riktigt den här gången - även om det blir dyrt och krångligt. För oj, vad roliga dessa hundar verkar! Och lyckliga, men det har kanske mer att göra med att det är himla bra människor som har dem.

Sen blev jag tipsad om en curlykull, och så väcktes den förälskelsen igen... lite mer självständiga och reserverade, så inte lika mycket motsats till Ior, och dessutom sådär fantastiskt fulsnygga som jag vill ha mina hundar (Ior har rosa i näsborrarna. GRIIIIISEN). En envishet för att klara tuffa apporteringar, som känns lockande i både drag och spårträning. Och självklart är jag också väldigt sugen på att träna apportering. Det är ju ännu mer det där som jag tycker är så häftigt - kontakt och kommunikation med en hund som jobbar med något helt utanför min fysiska kontroll. jag är dessutom nyfiken på praktisk jakt, helt enkelt för att hundar som gör det de är framavlade för är skithäftigt och de enda raser jag kärar ner mig i är jakthundar i någon form.

Planen sålänge är att testa lite mer apportering med Ior, vi har ju kört en del ovallat föremålssök vilket liknar retrieverträning, men resten! Kan ju vara ett kul projekt medan vi ändå inte får tävla. Sen måste jag ju kika på allt ekonomiskt och praktiskt, jag tänker ha koll på allt vad gäller valpvakt och liknande innan jag ger mig in i något den här gången... misstänker att det inte blir så svårt nu när jag har ett nätverk, men behöver ändå kollas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar