tisdag 24 juni 2014

Apportering - vi börjar lite lätt

Jag har fått låna en helt fantastisk kanindummy att börja träna lite apportering med - om jag ska skaffa jaktlabbe så skadar det ju inte att ha känt på träningen innan. Idag följde kaninen med ut på promenaden, och vi hann med en hel del!

Del 1 bestod av att få Ior att komma till mig med dummyn, istället för att ta segervarv och döda kaninen på egen hand. Gjorde detta genom inkallning med dummyn mellan oss. Jag testade både ett par olika belöningar, och olika avstånd mellan Ior - dummyn - mig.

Det som funkade bäst var att ha ganska stort avstånd mellan mig och dummyn, så att Ior fick chansen att springa ur sig den där lyckan på väg in till mig. Det blev också enklare för honom stadgemässigt om dummyn var lite närmare honom, eftersom han inte behövde sitta lika länge och inte fick lika bråttom iväg pga närheten. Största avståndet var kanske 10 meter mellan Ior och dummyn, och sedan ytterligare 25 meter från  dummyn till mig.

Vad gäller belöning försökte jag både kampa lätt med dummyn - helt kört, han går all in - och dels med en annan kampleksak. den var inte vatten värd jämfört med dummyn, så det fick jag också ge upp. Det som däremot funkade, var det gamla trogna att kasta torrfoder på marken. Torrfoder > segervarv, alltså.

När han väl fattat grejen testade jag att ställa mig lite snett i förhållande till honom och dummyn, och han fortsatte att dundra in i knäna på mig för avlämning. Inte det mest eleganta, men han är jäkligt motiverad och det är jag riktigt nöjd med!

Så kom vi till del 2, Iors stora svaghet - stadga. Han knallade ett par gånger på övningen innan, och opportunisten ville gärna göra det till en vana. Först höll jag honom helt enkelt i selen när jag kastade, men det blev ju ingen omlärning av det. Snilleblixten var att använda det gamla goa torrfodret, så jag tryckte in godisar i munnen på honom samtidigt som jag sade "stanna" och kastade iväg dummyn. Det funkade klockrent! Han satt lugnt och inväntade min signal innan han stack iväg, och därmed var jag nöjd för dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar