söndag 4 maj 2014

Sele eller halsband?

Jag använder lite allt möjligt till Ior, beroende på sammanhang och vad jag känner för. Därför känns det vettigt att reda ut tankarna lite!

Går utmärkt att se galen ut i halsband.
En stor fördel i vårt fall är att Ior inte lärt sig backa ur halsband. Därför kan jag ibland tycka att halsbandet är mer skonsamt, eftersom jag tycker att den rymningssäkra selen trycker upp på magen oavsett hur löst jag spänner det bakre bandet. Alltså - säkerhet, hunden är fast i snöret, helt klart ett plus.

Om man ska tala om råstyrkekontroll så är halsbandet absolut enklare, Ior är inte på långa vägar lika stark i halsband som i sele. Dessutom går det att till viss del styra huvudet, men den effekten är ärligt talat marginell på min giraff...

Mitt stora problem med halsband, och framknäppta selar också för den delen, är att jag som håller i kopplet måste vara så aktiv med koppellängden. Samtidigt som jag vill ha slakt koppel, så kan jag inte bara låta kopplet vara. I sådana fall kommer det dels slå mot frambenen, och dels kliver hunden garanterat över förr eller senare. Onödigt extra jobb, i min mening.

Ior sprätter runt i sin Ruffwear webmaster
Det gamla vanliga ergonomiargumentet är självklart också viktigt. Särskilt som jag själv haft ont i nacken under många år och inte vill orsaka det på min hund. När hundmöten var svårt så var det också så att Ior triggades igång långt mycket mer i halsband än i sele, vilket jag ser som ett tecken på att halsbandet gjorde situationen obehagligare.

Så, selen då? Han backar ur allt utom webmastern, som jag redan sagt trycker på magen när han nosar. Vissa tycker att sele enbart ska vara arbetstecken, men jag använder andra signaler och Ior kan lydnadsträna och spåra i samma sele utan problem. Och när jag slappnar av över att inte behöva justera kopplet hela tiden, så trivs både Ior och jag mycket bättre. Det känns så oerhört onödigt att det ska dra i halsen på honom när kopplet råkar sträckas, för även om jag är väldigt nöjd med hans koppelgående så händer det ju.

Nu sitte jag och planerar att skaffa en ny sele, en jk9 IDC, eftersom spårselen från hurtta är väldigt sliten i både sömmar och foder, och jag har råkat trampa sönder det bakre spännet på webmastern. Och då blir det klövjeväskor till, eftersom hans nuvarande sitter jättetight bakom frambenen... men vi får väl se. Först ska jag sommarjobba ihop lite cash och ha en färdig budget för mitt sista år som student(!!!!).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar