torsdag 10 april 2014

Klådfest

Ikväll har Iors klåda kommit tillbaka, ordentligt. Han skällde på mig och var uppvarvad, och kliade sig mellan varven. Det verkade helt klart som att han ville att jag skulle hjälpa honom att göra något åt det.

Och det har jag planerat också. Är ganska säker på att orsaken till klådan är antingen de rester från höstens belöningsgodis som jag hittade i en låda, eller den frolic han fick av en person i rasthagen (efter att jag godkänt, han har ätit det förut och kör vi provokation är det ju bara bra).

Om jag förstått saken rätt så räknas det som bekräftat att han har foderrelaterad klåda. Provokationen skulle pågå i tre veckor, alternativt till jag ser en reaktion, vilket jag nu gjort. Så imorgon ringer jag veterinären, och ser vad hon säger. Det vore skönt att komma vidare! Men också väldigt tacksamt att ha så konkret att det är något han inte tål. "Vadå, du kliar dig väl också ibland?" är det jag fått höra från min familj, som tycker att jag överdriver. Hell no! Inte på det sättet.

Förhoppningsvis är det inte så illa, eftersom han inte reagerat särskilt mycket fram till nu. Ska jag vara ärlig så har han nog börjat klia sig liiiite mer, men idag har han varit helt hjälplös. Eller ja, det är fortfarande bara inomhus, i vila, men fortfarande rejäl skillnad.

Frolic är ju någon mystisk gegga (gudomligt välsmakande, enligt Ior) som man inte kan hitta innehållet på, men det jag har från i höstas innehåller kyckling och ris. Han har även fått kycklingvingar som en del i barfen, och jag hoppas verkligen att han visar sig tåla åtminstone lamm. Lamm och kyckling är de köttslag med minst puriner, om jag förstått saken rätt, och det skulle vara kalasbra om han tålde åtminstone en. Om inte annat, så för att jag ska slippa lägga 1000 kr på hundfoder varje månad... Allergifoder är ingen billig historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar