måndag 14 april 2014

Cykeld(r)ag

Vi jobbar vidare!

Jag ar svurit mig blå över de omvägar jag måste ta till skogen för att kunna erbjuda en gräskant åt Ior att trava på. Nå, nu valde han att springa på asfalten ändå, 70% av tiden ungefär, så den nojan tänker jag släppa. Han travar avslappnat bredvid cykeln och håller oerhört stabilt tempo, medan jag svajar runt och känner mig sjukt oseriös jämfört med herr arbetsjycke. Gissar att det är Road Trial-generna som slår igenom, och med tanke på att Ior är rädd för stora djur så är järnhästen (nå, aluminium) att föredra.

 Kollade tassarna någon gång i kvarten när vi höll till på asfaltsvägarna, men allt ser fint ut hittills. Har kört en vända med salva varje kväll nu, pga torra sprickande kanter på trampdynorna där bak. Dessutom delar vi numera på fiskoljekapslarna, förhoppningsvis kan det göra lite nytta för tassarna det också. Vilket som så bedömde jag dem som okej idag, och jag tror att Ior är lika tacksam för det som jag!

Hur långt han sprungit totalt har jag ingen aning om. Det jag vet är att det var 5 km till skogen, och 5 km hem, alltså totalt en mil i trav bredvid cykeln. Ior är verkligen kungligt bra på att springa bredvid! Åtminstone så länge som jag kan hålla hans tempo, vilket är enklare på cykel än till fots ;) Bäst cykelvägen innebar även att vi var tvungna att ge oss in i en stor hållplats, precis när alla skulle hem från jobbet. Okej, tidpunkten hade mer att göra med att jag tog en jäkla tid på mig att komma iväg, men över Backaplan var bästa alternativet med avseende på cykelvägar. Och dessutom sov Ior till 12, så det var inte bara jag som var seg...

Alldeles oavsett så var dagens enda bakslag ett försök till att jaga fåglar, som tog ände illa kvickt. Har varit med ett par gånger och fått in tekniken på att stoppa hund, cykel och mig själv på ett (någorlunda) säkert sätt. Hundmöten travade han rakt förbi när han sprang bredvid, inklusive på trång cykelbana vid Backaplan, där han var en stjärna på att bara följa med.

Resten av tiden travade han på, det blev inte många galoppsteg idag. Gissningsvis insåg han redan efter uppvärmningen, dvs 5 km till spåret, att det skulle bli lite längre distans idag, och att han hellre orkade hela vägen... Han travade ändå på helfint, hundmöten stannade han spontant eller på röstkommando och fick sitta bredvid mig. Vi turades om att välja väg, även det en helmysig samarbetsövning - å ena sidan att bara följa Ior, å den andra att han svänger enbart på mina röstsignaler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar