onsdag 9 april 2014

Cykeldebut

Ja, för i år i alla fall. När jag nu lagt en halv dag på att montera min vite springare måste ju både den, jag och Ior passa på att sträcka på benen medan regnet gjorde uppehåll.

Vi åkte färjan en bit utmed Älvstranden, jag ville minska avståndet till skogen  eftersom jag inte var helt säker på hur Ior skulle springa bredvid cykeln. Som tur var fanns ingen anledning att oroa sig, det tog några minuter innan jag fattade vilket tempo som passade honom och efter det lyste hans följa-hästekipage-anlag igenom. Travade på i exakt samma position och tempo i ett par kilometer, bara jag som krånglade och inte höll varken linje eller tempo lika proffsigt :P

Utöver den trevliga överraskningen att Ior är en stjärna på transportcykling, så lyckades jag chansa mig in på en lagom kort vända för själva dragpasset. 10-15 minuter, många fina galoppsträckor och de enda nospauserna han tog var för att kommentera mitt sega tempo i uppförsbackarna. Och jag förstår honom till fullo, han är på inget sätt tränad att dra mig + cykel uppför utan assistans, jag råkar bara vara fruktansvärt mycket ur form.

För att bygga upp oss snabbt och ordentligt tänker jag att han får träna drag varannan dag, och jag springer själv de dagar som han vilar. Jag har också beställt en wp-sele, med tanken att börja med dw-pass för extra styrka i t.ex backar. Transportcykling tror jag inte att jag kommer lägga till någon mer än till och från dragträning i nuläget, det är tillräckligt långt och sammantaget tror jag att detta kan ge en fin kombination av mängd, fart och styrka.

Matte ska självklart stå på ett liknande träningsprogram, springa så mycket jag klarar och kika in i husets gym efteråt. Eftersom foten inte kommer klara särskilt långa sträckor löpning, och jag blir uttråkad löjligt fort av att gymma, så finns ingen anledning att dela upp passen.

Och om ett år, när karensen på chipet gått ut och barmarkssäsongen drar igång igen, då ska jag ha grönt kort och börja tävla! Då duger det inte att jag cyklar långsammare än gångtempo uppför backarna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar