måndag 24 mars 2014

Yttepyttepersonspår

Jamen, det börjar ju bli dags att försöka komma igång med att spåra. Igen. 

Cyklade en omväg hem och lade ett kort, kanske 50 meter, spår. Delvis för att jag inte ville lägga för mycket arbete ifall Ior inte skulle ta det,  delvis för att om han tog det och spårade superentusiastiskt skulle min fot inte palla mer än så. Liggtiden blev cirkus en timme, höll inte superkoll. Insåg dessutom att jag missat att kolla vinden innan jag började gå, men den var i ryggen, och efter vinkeln (trubbig) i sidan. 

Hur gick det då?

Redan när jag skulle sela på honom insåg jag att området tydligen hade något som konkurrerade om uppmärksamheten - särskilt mumsig avföring. BLÄ. Men han hittar spåret (går vinkelrät mot det), knatar iväg åt rätt håll och gör sin grej. 

Äta bajs- paus. 

Tillbaka till spåret. Trots vind åt rätt håll så genar han i vinkel, riktigt så trubbig var den inte. Travar runt ett par varv, för det är kul, och se ut som att han tappat spåret. Tillbaka. Knatar rakt förbi pinnen som jag preppat på samma vis som när vi leker uppletande: kramat över hela och blåst på den. Spårar hela återgånger också, när vi närmar oss stället jag parkerade cykeln under spårläggningen så kallar jag in honom (det var i alla fall enkelt!) och kampar loss en stund. 

I det här fallet inte jättekonstigt, han är van vid att ta pinnar som är ivägkastade hyfsat nyligen, denna hade legat ute ett tag. Men anledningen till att jag testade pinne, som han ändå har rutin på, är att han gjort precis samma sak med både leksaker och mat i spårslutet. Pinnar på och låtsas som om de inte existerar. Fantastiskt att han tycker det är så roligt att spåra, men ändå!

Sen tycker jag det är lite svårt att avgöra hur jag ska justera svårighetsgraden. Det verkar som att han blir varm i kläderna och vill fortsätta, men egentligen skulle behöva gå längre innan det kommer svårigheter som vinklar och liknande. Alltså: minst dubbelt så långt spår, och vinkeln först mot slutet. Ska bara komma ihåg att ta med mig det till nästa gång (och hoppas foten är starkare tills dess). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar