måndag 17 mars 2014

Lite mer om gårdagens dragdag

Jag väckte Ior från hans skönhetssömn 7:55, illa tvunget eftersom vi skulle åka klockan åtta. Han var yrvaken, men kände direkt igen fröken kanonkulas husse och matte. En liten vända med överlyckligt hälsande, snabbkiss och sen in i bilen och iväg.

Förmiddagen ägnades åt dels teori, och dels canicrossövningar. Det var då jag tog majoriteten av de bilder som nu finns på aktivitetgruppens hemsida. Ior fick ligga i solen på sin filt, han låg ner och spejade till och med när alla andra sprang! Stor skillnad mot hur han brukar gråta när jag går iväg. Å andra sidan tog han på sig jobbet att tala om för oss när han såg någon som gick, vilket ju faktiskt händer när en är vid en brukshundsklubb omgiven av fina promenadvägar. Men det var bara larmande: han skällde, men reste sig inte upp ;)

Lite fick han sträcka på benen även under förmiddagen: efter lite uppvärmningspromenerande fick han testa på både att ha kedjor efter sig, och en lite springtur med Christina. Han travade sådär lagom nöjt som vanligt.

Vid lunchtiden tyckte Ior att han hade legat still tillräckligt länge. Lagom till att vi åt upp hade han hunnit springa runt och försöka tigga av alla inom räckhåll, samt hoppat upp på bordet framför mig. Som tack för det fick han sitta och vänta igen, medan vi testade kickbike/pawtrekker utan hund.

Så, till slut, var det Iors tur att dra! Han har lite svårt att springa rakt över öppna ytor, och dessutom väldigt van att hålla sig bredvid mig sedan jag bröt benet, så jag bad om lite draghjälp. Tony kutade iväg med leksak, Ior stod helfokuserad men också superstadigt till jag gav startkommando - sedan jävlar! Det tog säkert en minut att lirka loss bollen från honom, när han väl kom ikapp. Tillbaka likadant, Ior fick vänta ännu längre och mer eller mindre tacklade Tony när han kom fram. Himla bra startträning!

Nu försöker jag hitta en lösning där jag kan köra kickbike trots skitläget på lägenheten (har en halvmil till vettig skog, känns långt att kicka utan att låta Ior dra).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar