tisdag 25 mars 2014

Cykelträning!

Med betoning på träningsaspekten. Efter att Ior rastats och vi uppvärmningspromenerat en stund, så tänkte jag att det skulle vara lämpligt att trava igång. HA! Hundkraken sprang som en ostbåge, så långt från cykel som han bara kunde.

Bara backa bandet. Gå och superbelöna position med mig mellan hund och cykel, med cykel mellan mig och hund, i både skritt och trav innan jag satte mig på cykeln. Väl uppe var det kicka med bortre foten, en hand på styret och en godishand en stund, och sedan kunde det börja bli tal om att springa med, en sådär fem meter i stöten. Mot slutet tog vi nog en 100-150 meter åt gången. Inte så dåligt med framsteg för 1½ timme ändå!

Nu är han i alla fall ordentligt med trött. Som det ser ut nu har jag ett par olika träningskampanjer på gång:
  • Springa bredvid cykel eftersom Ior har tappat en hel del medan han varit hos mina föräldrar, och jag inte har möjlighet att gå några superlånga svängar i terräng med långlina, så vill jag ändå lägga in någon slags fysträning. Målet är att cykla till och från dragskog, där vi antingen kör bikejoring eller canicross. 
  • Personspår Min eviga nemesis, kungen av lugnande och fokuserande aktivering, som jag liksom aldrig riktigt mer än nästan kommit igång med. Målet gäller främst för mig, och är både kvalitativt och kvantitativt: bli bättre på att läsa av Ior i spåret, och lägga upp träningen därefter. Minst två spår i veckan. 
  • Targetträning musmatta kan vara användbart i inlärning av många moment som verkar spännande, men då måste det först bli en självklarhet. Sändande till kon, rutan, balanshinder i agility är några saker jag har i åtanke, men först ska Ior tycka det är självklart vad musmattan betyder, i olika miljöer och på olika avstånd, i olika tempon. 
Om jag känner mig själv rätt står de i den ordning jag kommer prioritera dem.

EDIT glömde tydligen att jubla över att jag faktiskt sprang, med cykel i ena näven, hundgodis i andra och hund i midjebälte (öppen krok och kort stretchkoppel). Okej, foten är lite mörbultad nu efteråt, men jag hade stannat och gått hem om det gjort ont. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar