tisdag 7 januari 2014

Äntligen!

Detta med nomesele har varit lite knöligt. Den första, måttsydda, tryckte ner på nacken eftersom underdraget var för kort i förhållande till överdrag, åtminstone för min pys. Nästa var en rundhalsad, ställbar i ryggen, som blev alldeles för tight, helt och hållet mitt fel. Den väntar fortfarande på ett nytt hem... Och nu till sist har jag beställt en vanlig dogman/kennel kombisele (inte den som heter kombisele utan "kombi pulka"), dvs även med skakelfästen ifall mitt lilla projekt från i somras, med cykelkärran, skulle råka bli färdigt. Den sitter perfekt! I både hals och rygg. En vanlig sele i vanlig standardstorlek, så svårt var det... 

I och för sig fick jag byta pga storleken. Beställde först den för 26-32 kg, men den drunknade han i, och därför blev det istället storleken för 20-25 kg. För den nyfikne väger alltså Ior 25-27 kg... letade hur länge som helst efter något omdöme om huruvida de var stora eller små i storleken utan att lyckas, så för andra i min position kan jag ju tala om att den är stor. Ior är nätt byggd också, djup bröstkorg men smal på de flesta andra hållen. 

Tog ett kort canicrosspass innan frukost, då hade tyvärr inte selen kommit än så körde med bilselen. Den är kort men sitter okej i fram, så den har fått duga under tiden. Jag är skitnöjd med att jag kan springa i nedförsbackar utan att få ont i knäna, och Iors tassar ser bättre ut igen. Men jag ska vvara sansad och smart och mjukstarta, så de inte blir slitna igen... Därför blev de 13 minuters springa idag, bara. Det kändes bra, i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar