söndag 3 november 2013

Flytta igen.

Just nu bor jag, husse och Ior på 32,5 kvadratmeter. Det fungerar, men bara för att det är tillfälligt. Alltså har vi börjat söka större lägenheter, tyvärr i andra delar av staden eftersom vi inte har en chans på de hyreslägenheter vi är ute efter här. Nu finns två som vi verkar ha en chans på, likvärdiga i planlösning, yta, helt okej hyra på båda även om den ena är lite dyrare.

Den stora skillnaden är läget.

Den ena har en pendling på ungefär en halvtimme, så det blir en extratimme ensamtid varje gång jag är i skolan. Däremot har den ett hundmässigt rent fantastiskt läge: enorma naturområden utanför dörren, kan ut och ströva fem timmar och ha Ior i långlina hela tiden om jag så vill, självklart innebär det också fantastiska möjligheter att träna drag. Hundklubb med kurser fem minuter från ytterdörren. En uteplats, så jag slipper ge slemmiga köttben inomhus (ja, Ior barfas, och mår himla fint på det). Å andra sidan innebär bottenplan en hel del insyn.

De andra är fem minuters promenad från skolan. Kanske tio, om jag har kängor på mig och är morgontrött. Däremot är det porten bredvid där vi bodde för ett år sedan, bara en större lägenhet. Och dels får man verkligen snirkla sig fram och verkligen kräma ur allt man kan ur området för att få till en timmes promenad i långlina, inklusive några passager där jag måste hålla honom nära och hala in linan pga går över trafikerad väg. Måste antingen gå halvtimme enkel väg med koppel, eller åka vagn för att komma till område där vi kan gå längre skogspromenader. På gott och ont vet jag ju också vilka hundar där som absolut inte tål Ior, varav åtminstone en går lös mer än den borde. Dessutom finns katastrofalt lite papperskorgar, varannan promenad brukade jag få vända och gå minst fem minuter extra när vi kommit för nära hem och Ior bestämde sig för att skita. Sånt spelar roll!

Nu söker vi troligtvis den som ligger utanför stan i första hand, och den centrala i andra hand (båda finns hos samma studenthyresvärd). Men det är fortfarande ködagarna som avgör, vi kanske helt blir utan och får vänta ännu längre, och hur sent är det egentligen någon mening med att flytta till studentlägenhet? Vi tar examen våren 2015, båda två, och jag vill hinna bo mer än ett år på nya stället. Och jag hatar flyttstädning. Fast ny lägenhet är bra, såklart.

På detta sätt snurrar det runt i skallen på mig, och inte blir det något vettigt av saken. Blä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar