söndag 15 september 2013

Vill inte vill inte vill inte

Måste ta tag i saken och backa i inkallningsträningen nu. Har varit alldeles för obrydd, han har självbelönat genom att sticka iväg som heldöv i full karriär. Ännu mer belöning blir det om jag gömmer mig: antingen får han leta upp mig och oj, vad kompetent han är som hittar mig, då kan han ju sticka ett varv till! Eller så gäller out of sight, out of mind, då bryr han sig inte om att leta utan passar på att ta en till upptäcktsfärd. Blir så förbannat trött bara...

Såg ett bra tips på forumet, att kalla in främst i lätta situationer och inte när hunden är på väg bort, eftersom inkallningen ska vara världsbäst och snudd på en belöning i sig själv (nå, vi är inte där än, men gillar principen). Framför allt så skiter han i om jag börjar leka på egen hand utan honom, om jag inte bjuder in honom, utan det krävs ett explicit kontaktsökande från någons sida. Däremot tar han gärna spontankontakt ute, stannar och väntar in osv så det är i de tillfällena jag får börja. Planen är som följande:

- kalla in i lätta situationer, även när det börjar gå bra igen (är dålig på att mixa svårighetsgraden i all träning, inte konstigt att han tappar suget),
- långlina så han inte kan jaga iväg
- ha med tennisboll ut som belöning, eller den leksak som råkar vara världsbäst för tillfället. Att vara lat med torrisar straffar sig (fast det funkade 1,5 h i förrgår, varför inte nu föööör jag blir så bitter).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar