söndag 1 september 2013

Träningslägertrötta

Både lördag och söndag har gått i rallylydnadens tecken, kl 10-17 båda dagarna har lämnat både mig och Ior ganska möra.  Man kan tro att en lärarstudent på sitt fjärde år äger någon form av planeringsförmåga, men icke... Numera kommer det alltså bli lite mer träningsdagbok här, där jag förhoppningsvis lyckas
 - planera passet konkret
 - välja få tydliga kriterier som belönas,
 - tänka ut vad hunden "får göra fel" som ignoreras pga annat fokus under passet, 
 - och om något är såpass befäst att jag kan använda felsignal.
 - dokumentera och utvärdera efteråt.

Sedan har vi den rent genomförandemässiga förbättringspotentialen, det vill säga hur det ser ut när vi faktiskt går banor. Att göra där:
 - Öka tempot! Ser ut som sirap, insåg jag när vi kollade på filminspelningar av banor. Vet inte om det är en nyuppkommen gardering mot nos eller om det alltid sett ut så, men oavsett så ska det bort! Ior blir frustrerad och uttråkad i längden, så tjänar antagligen på att få lite fart på benen. 
 - Jobba bort mitt viftande med vänsterhanden när vi svänger. Började med det när vi fick en kvart att göra vad vi ville, och vred istället bara på överkroppen lite innan svängen. Känns verkligen bättre! 
 - Hålla avståndet till (inte springa in i) konor och skyltar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar