lördag 28 september 2013

Inkallning och hundmöten a.k.a vi kämpar på med vardagslydnaden också

Har gått två promenader på över timmen idag, den ena med långlina ut i skogen, den andra på spåren, kopplat. Båda två gick himla bra! Nu är det jag säger inget nytt, men det är så skönt med saker som unkar så jag tänker rabbla upp dem en gång till:

  • Inkallning har jag tidigare tänkt att jag ska hitta på någon "aktivering", typ leta godis, eller något skitkul, typ kampleksak. Tydligen finns det något som är ännu roligare än såväl omedelbar kamp- eller tennisbollsbelöning: att göra rätt! Därför är rutinen numera: mjukost direkt, sen kör jag ett par rallylydnadsmoment, eller något annat kul och fartigt som jag shejpat in (roligaste inlärningssättet ger bra associationer även senare, verkar det som!), som också belönas friskt, och sen är det frisignal. Så sjukt mycket mer taggad hund, och det av att jag erbjuder lyckat samarbete <3
  • Hundmöten som nämnt så kastar jag godis på backen, en å gången, åt honom i hundmöten. Eller, i tur och ordning: 1 Ior stannar när han ser hunden 2 tills jag kommer ikapp och börjar mata 3 vi knatar förbi, Ior har antingen nosen i backen eller fokus på mig eftersom nästa torris kan trilla ner när som helst. Slakt koppel i hundmöten på gångvägar! Så långt har jag inte kommit på något annat sätt, åtminstone inte vad jag kan minnas. Jag tror det är kombinationen av att han får vända sig bort från den mötande hunden på ett lugnt sätt, och att det är tydligt för honom vad jag menar att han ska göra. Belöningen blir dubbel: dels funktionell eftersom han får stöd in i ett lugnt kroppsspråk som hjälper honom i sig självt, och dels torrisarna.
Ännu roligare? De där torrisarna är inte så mycket värda. Eller, de var inte det förrän jag shejpade in lite nya moment med dem. Ser vi ett mönster? Ior gillar att lära sig nya saker! Dagens nya var för övrigt ett läggande från sitt med lite pang i, studsupp från frambenen och sedan landa i liggande. Skitroligt! Dock upprepade vi inte så många gånger, eftersom jag inte ville att det skulle bli obekvämt för honom. 

Det jag behöver jobba på annars är, som vanligt, att bli tydligare. Ior blir ivrig och vill följa minsta vink jag gör med händerna, och ibland flyger de lite hur som helst... I övrigt stör det mig inte alls att ha handsignalerna, jag har tränat bort dem på vissa saker så jag vet att det är möjligt, det är bara för tråkigt för att jag ska bry mig. Hellre börja med något nytt, än traggla om något som jag redan har en signal för! Blir nog inga lydnadstävlingar för oss ändå :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar