fredag 27 september 2013

Åh förresten

Vi sprang igår. Musik i öronen, egen bubbla, mjukost i hand och Ior vid sidan. Jobbar på att få "Följ!" att betyda just trava bredvid, i motsats till startkommando drag som är "Kör!". Han vill liksom ändå in framför, vilket är högst olämpligt, säg, när man cyklar där andra cyklar och vill vara smidig. Finns en skitbra cykelväg med gräskant en lagom uppvärmingssträcka bort, men då måste han ju springa ordentligt och inte luta bort/framåt i selen. Vill inte belasta fel! Är inte superstrukturerad i inlärningen av följandet, så det kommer väl ta lite tid, men tyvärr är ju jycko så smart att han hänger med ändå efter ett tag.

Och jag har börjat kasta godis i hundmöten igen. Funkar över all förväntan, och jag tror det är vända bortåt och nosa som är det mest belönande för de där torrisarna är han annars halvsugen på i vardagssammanhang. När vi tränar är det en annan sak, kanske för att det är tydligare att jag vill något då. Hur som haver, till och med när lilla halvkiloshunden hängde och flåsade i ett låst flexikoppel mot oss, så begav han sig ut i diket för att leta torrisar. Till och med när tanta tappade den högljudda flexidosan och sagda lilla pyre sökte sig till oss kunde jag övertala honom att skita i dem och komma med mig, även om han kollade lite mot skramlet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar