torsdag 23 maj 2013

Mer eller mindre nödvändigt

För den som inte redan förstått det, så kommer jag härmed ut som totalt pryltokig. Iors utstyrsel tar minst lika mycket plats i hallen som min, vilket säger en del givet hur mycket skor jag har igång. Eftersom jag gjrot en del missar vad gäller utrustning, tänkte jag göra en liten inventering och jämföra med vad jag nu skulle tycka är bäst.

Kan ju börja med sele! Har

  • Step-in som följde med från förra familjen, han backar ur den men i övrigt är den lätt och trevlig. 
  • Hurtta spårsele, även den använd till promenader. + för reflexer men även denna backar skurken ur, och dessutom har en söm börjat ge sig.
  • Ruffwear Webmaster
  • Nomesele, skulle kunnat vara större i halsen men det beror på min amatörmätning. 
Enda effektiviseringen jag kan tänka mig i den kategorin är skippa webmastern och hurtta, istället ha måttsydd vinthundssele (gärna med koppelring fram också, det är något jag varit sugen på men har inte velat samla på mig ännu mer grejor). Skulle med andra ord kunna begränsa till en promenadsele och en nomesele för drag/spår.

Koppel:
  • Medföljande vanligt kanalkoppel, lite kampat med och sådär, bra vardagsgrej om än lite halt.
  • Hurtta träningskoppel, alltså med pistolhake i båda ändar och extraringar så man kan ändra längd och grejer. Planen var att ha det när vi springer, men nu kör jag ju drag istället. Tungt, använder aldrig med halsband av den anledningen,
  • Anti-glid, köpt på My Dog och det är bästa grejen nånsin. Lätt, bekvämt, får jag välja ett att behålla är det detta.
  • Retrieverkoppel, tänkt som träningssignal, går han fot så drar han inte ändå. 
  • Draglinan, inte mycket att säga om den.
Halsband:
  • Ett stycke fast halsband i riktigt brett, brunt läder. Tjusigt! 
  • Halvstryp, hänger på vid kloklipp och drag som extra säkerhet. Smidigt på och av, men gillar fast bättre eftersom koppelhaken slår mot frambenen på herr dammsugarnäsa. 
Tycker egentligen inte något av dem är särskilt nödvändigt, det första hittade syrran på en rea och 70 pix var lite svårt att säga nej till, och med det andra förväntade jag mig perfekta lösningen på allt eftersom så många dyrkar halvstryp. Nåja, om jag skulle börja om på rätt sätt skulle halsbandssamlingen bestå av ett sånt här, enbart. 

Övrigt:
Björkis dragbälte, div. täcken (herrn är frusen av sig!) och en klövjeväska från Ezydog. 

Angående täcke kan jag säga att om hunden behöver ett tunnare promenadtäcke, är det bättre att skaffa ett ordentligt sådant, när det riktigt tjocka bara behövs ett par veckor på hela vintern... hans billiga fleecetäcke är kasserat och utbytt, efter en säsong. Och på klövjan hade jag gärna haft lite mer utrymme bakom frambenen, men ärligt talat kommer jag nog snarare sätta honom i dragsele än låta honom bära om vi vandrar, känns som om han kan välja belastning efter ork på ett annat sätt då. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar