onsdag 3 april 2013

Det lilla jag gör

Här har hänt massor av grejer sen sist! Helgen har spenderats hos mina föräldrar, med höjdpunkten i söndags då vi traskade till Lillön i Bottensjön. Is är tydligen väldigt störningsfri miljö (who knew?) så Ior klarade alldeles utmärkt att lufsa runt helt lös. Han kunde dessutom sträcka ut i tokrejs, vilket i sin tur innebar att han somnade bredvid min lillsyrra innan vi gick tillbaka över isen.

Iors sele, bild från tillverkaren indi-dogs facebooksida
Idag har vi sprungit igen också, jag är numera övertygad om att nomeselen sitter bra, behövde bara se honom jobba i den några gånger. Däremot vill han bara dra när vi är på väg mot rastgården... Behöver få med mig någon ut som kan agera hare! Som det är nu så lägger jag mig runt 7-7:30 min/km för att han ska dra, det är hans bekväma travdragtempo och galoppen kommer kanske runt 4:30-5:00 tror jag, vilket är för snabbt för mig att springa än så länge. Lösningen verkar få bli att jag kör som dubbla pass, och separerar syftena drag- och Kajsaträning.

En annan grej jag funderar på är om jag kan få igång dragviljan med cykel = högre tempo. Än så länge behöver han nog mest en grunduthållighet, rejsa runt lös i skog och mark skulle väl vara det mesta men såväl lagar som hans fascination för harar gör det omöjligt just nu - i alla fall i den utsträckningen att det skulle ge något. Vi har åtminstone rasthagen, löjligt skönt är det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar