tisdag 5 februari 2013

Frihet

Idag hängde jag 15 meter spårlina på hunden och stack ut och sprang småstigar. Har bara sprungit fastkedjad i hund sedan jag skaffade honom, och det var en helt otrolig frihetskänsla att bara behöva ha koll på mina egna fötter, låta honom hamna en 50 m bort och springa ikapp istället för att behöva ha den där störiga tvåmetersradien, och uppsikten som följer med att springa på anlagda spår. Antagligen fungerade det så bra som det gjorde just för att vi var ute i terrängen, och han skulle ganska lätt ha tappat bort mig om han inte lyssnat och hängt med. Vi skuttade, klättrade, halkade och kastade oss fram och det var något av det roligaste jag gjort på länge! Och den där biten att han faktiskt följde med mig, lika gärna kunde varit lös, kändes obeskrivligt bra den med. Vill se hur ett hundmöte fungerar innan jag slopar linan, men annars är han ju helt klart med på noterna!

Åh, och igår kom hans nomesele, och vad jag kan se sitter den skitbra! Måttsydd för under 200 spänn inkl frakt, från http://www.indi-dog.co.uk/, man år välja bland massor av färger också så det tilltalade såklart både snåltarmen och prylfnatteriet hos mig ;) rekommenderas i alla fall! Däremot tror jag att jag mätte på den smalare sidan runt halsen, den verkar inte trycka på nåt annat än där den ska när den belastas så det spelar kanske mindre roll men känns lite klantigt. Finns ju olika skolor i hur tight det ska vara också, får väl försöka få ett utlåtande från någon med bättre koll än jag, men är i nuläget övertygad om att den funkar till mina husbehov. I värsta fall tror jag inte heller att det är jättesvårt att sy om den lite litegrann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar