söndag 13 januari 2013

Jag käkar fortfarande linsgrytor så vi kollar på Iors mat istället

Eftersom jag har börjat spana efter färskfoder har jag även börjat testa med provokationer av olika slag. Morot, som jag faktiskt misstänkte pga hade precis börjat ge det som tugg när han blev sjuk i höstas, funkar utan några som helst problem. Har köpt skitstora så vi tar en halv var, perfekt! Äpple får han någon bit då och då av också, eftersom han är helt tokig i det och inte visar några reaktioner.

Idag var det dags för ett lite mer spännande test, råa kycklingvingar! Har förstått att det ska vara okej med råa ben, samt att kycklingvingar tydligen har någorlunda rätt kalcium/fosforbalans, vilket ska vara viktigt för hundar (jupp, nu använder jag tusen språkliga garderingar för jag litar på forum och google).

Hur som helst, tinade upp ett par stycken och gav ett efter dagens långpromenad.

Först slickade han lite på det.

Sen försökte han bita lite, men det gick ju inte, äsch då, lyfter ut på golvet (hade hans söliga-tuggtäcke förberett) kanske.

Plock plock, slick slick, matte hjälp jag fattar inte.

...

Jag stod och lagade mat samtidigt, och många förvirrade blickar blev det. Tog honom kanske en kvart att komma underfund med hur han skulle äta den första. Nåja, tänkte jag, jag har ju en till och då kan han lika gärna få den också! Han tog även den ganska försiktigt, jag diskade ur burken jag haft dem i, kollade spisen, vände mig om... och där står en jättenöjd hund och viftar på svansen! Det var bara att klura ut hur man skulle göra som var svårt, tydligen, annars var det inte något konstigt att mumsa i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar