torsdag 3 januari 2013

Hunden vill nåt

Jag tycker att jag blir bättre och bättre på att förstå vad Ior vill, men det är fortfarande ett litet pussel. När han vill nåt brukar han först stå och titta på lämplig grej, säg dörren ut eller till maten (vanligast). Efter någon minut sådär bestämmer han sig för att han behöver påkalla min uppmärksamhet, och väljer då det han upptäckt är den absolut effektivaste metoden >_> han börjar knuffa och putta på saker lite överallt, bråka med inredningen, och så vidare. När jag sedan tar kontakt med honom för att bryta beteendet återgår han till att visa vad han vill.

Självklart är han bara stimmig ibland också, och om jag brytt mig skulle jag träna bort efter-promenad-röjet, som tar plats varje gång vi kommer innanför dörren oavsett om vi varit ute en kvart eller tre timmar. Likadant kan han börja putta på saker om han har tråkigt: då kommer han med kamprepet när jag uppmärksammar buffandet. Kanske vore det smidigare att han kom till mig direkt istället, men återigen, om jag brydde mig skulle jag kanske ändra beteendet. Nu ser jag bara till att lägenheten är hundsäkrad :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar